tiistai 19. toukokuuta 2015

Ideoita viikon ruokalistalle

Viikosta toiseen tulee pyöritettyä paljon niitä samoja ruokia, makaronilaatikkoa, uunilohta, jauhelihakastiketta ja sitten kun ei muuta keksi tai ehdi, niin kaupan valmiita pinaattilettuja. Kokosin nyt yhteen muutaman perusruuan, jos joku muu saisi vaikka jonkin uuden idean viikon ruokalistalleen!

Mulla on pyörinyt tämä postaus luonnoksissa jo jonkin aikaa ja on ollut tarkoitus nappailla kuvia ruoista, mutta jotenkin se aina vaan jää. Joten osa ohjeista nyt ilman kuvia!

1. Kanapastavuoka


Keitä pasta (n.4dl) ja paista kanapalat (n.500g). Kaada uunivuokaan, johon voi lisätä oman maun mukaan parsakaalia, kukkakaalia, paprikaa tms. Sekoita joukkoon esim. kermaa tai maustettua creme fraichea. Paista uunissa 225 asteessa vajaa puoli tuntia.

2. Kasvissosekeitto koskenlaskijalla

Mä teen kasvissosekeiton yleensä perunoista, porkkanasta, bataatista ja kukkakaalista. Maustan suolalla ja mustapippurilla sekä lisään joukkoon nokareen koskenlaskija sulatejuustoa, joka tekee keitosta ihanan täyteläisen. Vielä raejuustoa sekaan ja jotain hyvää tuoretta leipää, niin kyllä on maukasta perusruokaa!

3. Tomaattinen lohipasta
(kiitos R tästä, tää on niin hyvä vaihtoehto uunilohelle!)

Pilko lohifilee pieniksi paloiksi ja paista kalapalat pannulla. Lisää pannulle purkillinen esim. Pirkan valkosipulitomaattimurskaa ja loraus kermaa. Anna hautua muutama minuutti. Tarjoa pastan kanssa.

4. Falafel leivät

Falafel leivät on meillä sellainen hyvä aikuisten iltaruoan korvike, jos ei jostain syystä ole tullut itse syötyä päivällisaikaan.

Leipiin tarvitset falafelpullia (pakaste), leipää (esim. ruispalat tai joku ihana ciapatta irtomyynnistä!) ja oman maun mukaan vihanneksia (salaatti, tomaatti, paprika), juustoa ja kastikkeeksi esim jotain majoneesia.

Todella täyttävä ja herkullinen! 

5. Kasviskanabulgur

Tämä on yksi mun lemppariruoista ja tätä voi varioida helposti sen mukaan, mitä kaapista löytyy.

Keitä bulgur (n.3dl) ohjeen mukaan. Pilko kanafileet (n.500g) pieniksi paloiksi ja paista pannulla. Mausta oman maun mukaan, itse käytän mustapippuria, valkosipulia, suolaa ja esim. valmista pasta rossa sekoitusta. Paahda pieneksi pilkottuja paprikan paloja ja halkaistuja kirsikkatomaatteja uunissa 200 asteessa noin 10 minuuttia. Pilko lisäksi esim. kurkkua ja fetaa ja sekoita kaikki ainekset keskenään. Purista sekaan vielä noin puolikkaan sitruunan mehu sekä lisää loraus balsamicoa.


Tämä maistuu hyvin lämpimänä, mutta on hyvää myös seuraavana päivänä vaikka kylmänä syötynä. Lisukkeeksi sopii hyvin esim. turkkilaisesta jugurtista tehty kastike, jonka itse olen tehnyt mutulla lisäämällä jugurtin sekaan sinappia, hunajaa, mustapippuria, sitruunanmehua ja esim. tuoretta ruohosipulia.



6. Täytetyt paprikat

Täytetyt paprikat on ollut pitkään yksi suosikeista, jota on viime aikoina harvemmin tullut tehtyä. Eli täytettyihin paprikoihin tarvitset isojen paprikoiden lisäksi riisiä, jauhelihaa, tuorejuustoa ja pinnalle vielä juustoraastetta.

Keitä riisi ja paista jauheliha. Mausta oman maun mukaan. Sekoita riisi ja jauheliha keskenään. Leikkaa paprikoilta "hattu" pois ja täytä puoleen väliin asti riisi-jauhelihaseoksella, lisää nokare tuorejuustoa ja täytä loppuosa taas riisillä ja jauhelihalla. Ripottele pinnalle juustoraastetta. Paista paprikoita uunissa 200 asteessa noin 20 minuuttia.



7. Munakas

Munakas on helppo pikaruoka, johon voi käyttää kaikki kaapista löytyvät jämät. Tässä versiossa oli kinkkua, juustoa, tomaattia ja ruohosipulia. Meillä ainakin munakas maistuu hyvin myös lapsille!


8. Kanavartaat, lohkoperunoita ja dippiä


Leikkaa kanafileet pitkittäin ohuiksi suikaleiksi ja kieputa grillitikkuihin. Aseta tikut uunipellille vierekkäin. Sekoita kipossa öljyä, balsamicoa ja oman maun mukaan mausteita (suolaa, mustapippuria, pasta rossaa ja tuoretta valkosipulia esimerkiksi) Sivele vartaat öljyllä. Paista uunissa 225 asteessa n. 10-15min.

Pese perunat ja leikkaa lohkoiksi. Levitä uunipellille ja sivele päälle esim. samanlaista öljy-balsamico seosta kuin kanoille. Paista uunissa 225 asteessa noin 30 minuuttia.

Dipiksi kanoille käy hyvin esim. itse maustetut kermaviilit. Itse teen yleensä kaksi erilaista, toiseen laitan tuoretta valkosipulimurskaa ja mustapippuria ja toiseen pasta rossaa ja paprikajauhetta. Erittäin hyvä dippi syntyy myös artisokansydämistä ja valkosipulista. Eli survo sauvasekoittimella artisokansydämet ja valkosipulit tasaiseksi massaksi. Lisää tarvittaessa artisokansydämien öljyä, mikäli haluat dipistä juoksevampaa.

Nämä ohjeet on nyt melko mutulla kirjoitettuja, mutta toivottavasti joku sai tästä jonkun hyvän vinkin omalle ruokalistalleen! Thaimaalaiset lihapullatparmesaanilihapullat ja välimeren mureke on muuten myös hyviä jauheliharuokavaihtoehtoja!

Vinkatkaapas jotain hyviä ohjeita, sillä nämäkin alkaa olla melkolailla kulutettuja juttuja!

4 kommenttia:

  1. Hyvältä vaikuttaa nuo reseptit! Kanavartaat ja täytetyt paprikat + tuo lohokastike pääsee kyllä ehdottomasti kokeiluun, kiitos vinkeistä :) Mun vinkki vois olla munakasrulla, se on niin herkkua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, jos tästä oli jotain hyötyä! :) munakasrullasta tuli mieleen täytetyt letut, niitä pitääkin tehdä, vaikka jauhelihatäytteellä, niin on ainakin meidän pojan herkkua! ;)

      Poista
  2. Kyllä taas piti oikein puistella päätään taas tänään kun iänikuinen kanakastike porisi liedellä.. Voi mielikuvitukseni, missä lienet! Ja toi lohikastike oli listalla eilen, se on kyllä tosi kiva pikaruoka. :) Tota bulgurjuttua pitääkin kokeilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, on kyllä uskomatonta, että miten aina voi tuntua syövän samaa ruokaa! Bulgurhässäkkä on ihan huippu ja voi tietty käyttää couscousia, ohraa tms myös!

      Poista